.
Każde dziecko, z którym pracownicy MKKS ŻAK Koszalin lub współpracownicy mają kontakt, niezależnie od wieku, pochodzenia etnicznego, sprawności itp. ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami krzywdy oraz zaniedbywania i wykorzystywania.
Zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników/współpracowników MKKS ŻAK Koszalin jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy MKKS ŻAK Koszalin mają obowiązek traktowania dzieci z szacunkiem z uwzględnieniem ich potrzeb. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników MKKS ŻAK Koszalin przemocy wobec dzieci.
MKKS ŻAK Koszalin poprzez wprowadzone procedury będzie zapobiegał, zgłaszał i reagował na wszelkie formy krzywdy lub zaniedbania wobec dzieci.
Cel Polityki Ochrony Dziecka
Polityka ma za zadanie ochronę dzieci, przed wszelką krzywdą. Stanowi informację dla pracowników i współpracowników o obowiązkach związanych z ochroną dzieci.
Rozdział I
Objaśnienie terminów.
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
1) dane osobowe dziecka należy przez to rozumieć każdą informację umożliwiająca identyfikację dziecka;
2) dziecko każda osoba do osiągnięcia pełnoletności (tj. do ukończenia 18 roku życia);
3) koordynator polityki należy przez to rozumieć imiennie wyznaczoną przez Prezesa MKKS ŻAK Koszalin osobę sprawującą nadzór nad realizacją Polityki;
4) polityka – należy przez to rozumieć Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązującą w MKKS ŻAK Koszalin;
5) krzywdzenie dziecka popełnienie czynu zabronionego, czynu karalnego, każde zamierzone lub niezamierzone działanie oraz zaniechanie działań ze strony rodzica/opiekuna prawnego, pracownika MKKS ŻAK Koszalin lub osoby trzecie, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka;
6) osoba trzecia należy przez to rozumieć osobę nie będącą pracownikiem ani rodzicem dziecka;
7) przemoc fizyczna – działanie wobec dziecka, które powoduje urazy na jego ciele, bicie go, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, grożenie;
8) przemoc emocjonalna/psychiczna – naruszanie godności osobistej ukierunkowanej na wyrządzenie szkody psychicznej poprzez poniżanie, wyzywanie, emocjonalne odrzucanie, zastraszanie, nieposzanowanie potrzeb, nadmierne wymagania w stosunku do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
9) zaniedbywanie dziecka – brak zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka, zarówno fizycznych (takich jak: właściwe odżywianie, ubranie, ochrona zdrowia, edukacja) jak i psychicznych (takich jak: poczucie bezpieczeństwa, doświadczanie miłości i troski);
10) pracownik/współpracownik MKKS ŻAK Koszalin — każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę /umowy zlecenia lub innej dotyczącej współpracy, zaangażowana w prace MKKS ŻAK Koszalin, np. wolontariusze, stażyści, praktykanci;
11) MKKS ŻAK Koszalin – Międzyszkolny Koszaliński Klub Sportowy Żak;
12) trener – osoba zajmująca się przygotowaniem fizycznym i psychicznym swoich podopiecznych (najczęściej grupy) w wielu dziedzinach życia, m.in. sportu;
11) prezes należy przez to rozumieć Prezes MKKS ŻAK Koszalin.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
Rozdział III
Procedura zgłaszania podejrzeń krzywdzenia dziecka.
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, każdy pracownik bądź współpracownik MKKS ŻAK Koszalin zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Prezesa Klubu lub osoby zastępującej o zaistniałej sytuacji wraz ze sporządzeniem notatki służbowej. Zgłoszenia można dokonać osobiście bądź pisemnie wysyłając e-mail na adres mkkszak@interia.pl
2. Każde zgłoszenie, zarówno w formie ustnej jak i pisemnej traktowane jest z należytą powagą i dokładnie sprawdzane.
3. Pracownicy i współpracownicy MKKS ŻAK Koszalin biorący udział w interwencji mają obowiązek zachowania tajemnicy informacji związanych z wyjaśnianą sytuacją.
4. Każde podjęcie interwencji rozpoczyna się od poinformowania opiekuna dziecka (o ile jest to możliwe) o podejrzeniu jego krzywdzenia, jeśli nie zagraża to dobru dziecka.
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
🧾1
– jego samopoczucie,
– stan zdrowia,
– wygląd zewnętrzny,
– stan emocjonalny,
– analizują relacje z rówieśnikami.
8. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez MKKS ŻAK Koszalin działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki,
b) wsparcia, jakie klub zaoferuje dziecku,
9. Zgłoszona sprawa poddana jest wyjaśnieniu przez opiekuna.
10. Pracownicy wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:
a) przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem,
b) przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które pomogą w ocenie sytuacji,
c) wzywają rodziców lub opiekunów prawnych pokrzywdzonego dziecka,
d) sporządzają notatkę,
e) opracowują plan pomocy dziecku.
11. Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy dziecku mają na celu zapewnienie mu bezpieczeństwa i wsparcia.
12. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) wsparcia, jakie klub może zaoferować dziecku,
c) działań względem krzywdzonego dziecka.
13. Wszystkie czynności dokumentowane są protokołem, który składa się z wyjaśnień uczestników postępowania.
🧾2
a) Negatywne zachowanie pracownika placówki względem dziecka (np. ośmieszanie, dyskryminowanie, nierówne traktowanie);
b) Podejrzenie przestępstwa na szkodę dziecka;
2. Negatywne zachowanie pracownika placówki względem dziecka (np. ośmieszanie, dyskryminowanie, nierówne traktowanie) obejmuje;
a) Poinformowanie dyrektora i osoby monitorującej stosowanie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem (koordynatora) przez pracownika, który powziął informację o negatywnym zachowaniu pracownika klubu względem dziecka, oraz sporządzenie notatki służbowej i dostarczenie jej do prezesa.
b) Rozmowa prezesa z pracownikiem (zawarcie kontraktu zawierającego działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje), sporządzenie protokołu z ustaleń.
c) Rozmowa prezesa z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi.
d) Wypełnienie Karty interwencji.
e) Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring sytuacji.
f) W przypadku, gdy zaplanowane działania przyniosły efekt, następuje zakończenie działania i monitorowanie sytuacji.
g) W przypadku, gdy zaplanowane działania nie przyniosły efektu, podjęcie w stosunku do pracownika krzywdzącego dziecko działań niezwłocznego zawiadomienia o powyższym Policji. Obowiązek ten ma charakter prawny i wynika z art. 304 Kodeksu postępowania karnego.
Rozdział V
Równe traktowanie.
Rozdział VI
Rozmowa z dzieckiem.
W sytuacjach trudnych wskazane jest poproszenie o pomoc w przeprowadzeniu rozmowy instytucje zajmujące się problemem przemocy wobec dzieci.
a) Uświadomienie dziecku, że nie jest winne, odpowiedzialne za krzywdzenie, którego doświadczyło;
b) Pochwalenie dziecka, że podzieliło się swoim problemem z osobą dorosłą;
c) Poszukanie z dzieckiem osób, które mogą je wesprzeć;
d) Nakreślenie planu pomocy dziecku (według potrzeb dziecka);
e) Motywowanie dziecka do korzystania z pomocy innych profesjonalistów.
Rozdział VII
Zasady ochrony danych osobowych.
Rozdział VII
Zasady publikowania i utrwalania wizerunku dziecka (zdjęcia, filmy).
Rozdział VIII
Monitoring stosowania Polityki.
Rozdział IX
Przepisy końcowe.
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem – Z dniem 15 lutego 2024 r. wchodzą w życie przepisy Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606), która to Ustawa zmienia dotychczasową Ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł również został zmieniony. Obecnie brzmi on Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich [dalej Ustawa SOM] [tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.].